Tips inför besiktningen

19 juli 2015 07:00

Vad kan man enkelt kontrollera själv innan besiktningen? 

Det finns ett antal steg och kontroller som du själv kan utföra för att öka chanserna för att din bilbesiktning eller kontrollbesiktning av annat fordon blir godkänd. Många gånger får man nedslag på smådetaljer som det är lätt att kontrollera själv i förväg, så för att du ska kunna undvika detta har vi här samlat checklistor för olika typer av fordon.

Gå igenom checklistan några dagar innan din besiktning så att du har tid att åtgärda eventuella problem du upptäcker. Sen kan du gärna göra en extra snabbkoll just innan du åker för att besikta ditt fordon. Checklistorna är även bra att använda innan du ger dig ut på långresa som en extra kontroll.

 

Personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar:

  • Kontrollera vindrutetorkare och spolare samt fyll på spolarvätska vid behov.
  • Kontrollera att batteriet sitter fast.
  • Kontrollera oljenivån i motorn.
  • Kontrollera att alla lyktor inklusive blinkers, positionsljus och lyktan ovanför registreringsskylten fungerar. Signalhornet ska också fungera.
  • Kontrollera däckens mönsterdjup. Minst 1,6 mm ska de ha i huvudmönstren på sommardäck. Se också efter så att de inte har några skador eller sprickor.
  • Kontrollera att glasen i backspeglarna är hela och att speglarna sitter fast ordentligt.
  • Testa att samtliga bilbälten fungerar och är hela. Koppla gärna ihop bältena i baksätet.
  • Se till att varningstriangeln är på plats och lägg den gärna synligt, till exempel i bakluckan.

Om ditt fordon har en avtagbar dragkrok ska du ta med denna samt eventuell nyckel.

 

Gasdrivna fordon:

Om du har ett fordon som går på metangas (naturgas eller biogas) ska motorn vara fylld med så mycket att den kan köras i läget “gasdrift” när vi gör en täthetskontroll av bränslesystemet. Om detta inte är möjligt eller om det visar sig att bränslesystemet läcker kommer ditt fordon att underkännas och du får krav på efterkontroll.

 

Motorcyklar:

  • Testa alla kontakter och reglage
  • Testa alla signalanordningar, belysningen (även skyltlyktan), blinkers och se efter att alla reflexer är på plats.
  • Kontrollera att kedja och kedjelåset är rätt monterade.
  • Kontrollera att däckens mönsterdjup är minst 1 mm över hela slitbanan.
  • Kontrollera bak- och frambroms - se efter så att de inte är slitna eller har skador på beläggen. Ta även en titt på bromsslangar och bränsleslangar.
  • Se efter så det inte finns några vassa kanter på vindskyddet eller på “ögonlocket” på strålkastaren.
  • Kontrollera att framgaffeln fungerar.
  • Se efter så att det inte finns någon form av oljeläckage.
  • Testa att stötdämparen bak fungerar och är tät.

På motorcyklar som är nyare än årsmodell 1984 ska du kontrollera att kontrollampan för helljus fungerar.

Trehjuliga motorcyklar (trikes) ska ha en varningstriangel med sig.

 

Husvagnar:

  • Kontrollera all belysning, blinkers och reflexer - kom ihåg skyltlyktan
  • Däckens mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm.
  • Bromsen, inklusive katastrofbromsvajer, måste fungera. Ta gärna en kort testtur.
  • Avlägsna eventuella lösa föremål som kan skada inredningen vid bromsprov.

 

Lätta släp:

  • Testa bromsen (kontrollera katastrofbromsvajer)
  • Blinkers, alla reflexer och belysning ska fungera (inkl. skyltlyktan)
  • Däckens mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm.

 

Tunga lastbilar och bussar:

  • Kontrollera däcken - de får inte ha skador.
  • Däckens mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm för sommardäck (kravet gäller inte för yttre tvillinghjul)
  • Kontrollera tillsatsbroms
  • Kontrollera att det finns en installationsskylt för hastighetsregulator (detta är ett krav för de tyngsta fordonsgrupperna från årsmodell 1988 och nyare)
  • Kontrollera att sidoskydd är monterat (samma här - krav från årsmodell 1988).
  • Kontrollera att all signalanordning, belysning (inkl. skyltlykta), blinkers och reflexer fungerar - även EG-reflex.
  • Se till att det finns en varningstriangel i fordonet
  • Se till att det finns lastsäkringsutrustning som fungerar

Tunga lastbilar och släp ska alltid vara olastade när du kommer till besiktningen.

Har du kollat allt och känner dig redo? Boka besiktning här.

 

Nytvättad och skinande ren måste bilen inte vara när du kommer till oss för den årliga bilprovningen, men självklart uppskattar vi om ditt fordon är hyffsat rent så att vi lättare kan utföra kontrollerna kring hjulhus och bärande balkar utan att behöva ta bort stora sjok av lera först. Nästa vecka kommer lite extra tips kring hur du tvättar dina fordon effektivt och miljövänligt.