NYHETER

Så går det till under besiktningen - del 2

13 juni 2016 07:00
Tänk på att kontrollera alla lampor innan besiktningen
Här kommer del två i vår serie om hur det går till under besiktningen. Näst på tur står de kontroller vi gör från förarplatsen.

Här kommer del två i vår serie om hur det går till under besiktningen. Näst på tur står de kontroller vi gör från förarplatsen.

 

Alla lampor ska funka

Först börjar vi med att kontrollera mätarställningen och för in denna i protokollet. Därefter kontrollerar vi varningslamporna på instrumentpanelen såsom lampan för motorelektronik, ABS, antisladdsystem, krockkudde med mera.

Vi kontrollerar att ratten och rattaxeln är hela och fungerar tillfredsställande. Förar- och passagerarsätena kontrolleras så att de är hela och sitter fast ordentligt. Lite skador på tyget eller lädret i sätet säger vi givetvis inget om utan vi kontrollerar bara de strukturella bitarna som kan påverka säkerheten.

Vi kontrollerar att det finns ett varningsmärke för krockkudden på passagerarsidan. Det är viktigt att man vet om krockkudden är aktiverad på denna sida så att man inte placerar en bakåtvänd barnstol på den platsen av misstag. Det kan vara livsfarligt för barnet som sitter i barnstolen om krockkudden skulle lösas ut.

Vi kontrollerar stopplykta, körriktningsvisare (blinkers) samt övriga kontrollampor för belysning såsom lamporna för helljus och dimljus.

Vi genomför ett högtrycksprov av bromsarna, testar startspärren på automatväxlade bilar och kontrollerar eventuell handikapputrustning i bilen.

Därefter gör vi en elektronisk miljökontroll där vi kontrollerar bilens eget diagnossystem för att se om det ger några felutslag (detta gäller bilar som är tillverkade 2002 eller senare).

När den invändiga kontrollen är färdig är det dags att fortsätta med underredskontrollen. Där fortsätter vi i nästa del.