NYHETER

Opus-filmen vann Publishingpriset

8 november 2018 08:10
Designer Liza Pedersen och art director Erik Hellquist från Zellout tar emot Publishingpriset av moderator Jesper Rönndahl för Opusfilmen ”Opus – för din skull”. (foto: Stina Stjernkvist)
Opus Bilprovnings animerade film Opus – för din skull vann på onsdagen Publishingpriset i kategorin Filmer som marknadsför tjänster vid en stor gala på Berns i Stockholm. Filmen är producerad i samarbete med reklambyrån Zellout.

Bild: Designer Liza Pedersen och art director Erik Hellquist från Zellout tar emot Publishingpriset av moderator Jesper Rönndahl för Opusfilmen ”Opus – för din skull”. (foto: Stina Stjernkvist)

   

Opus Bilprovnings animerade film Opus – för din skull vann på onsdagen Publishingpriset i kategorin Filmer som marknadsför tjänster vid en stor gala på Berns i Stockholm. Filmen är producerad i samarbete med reklambyrån Zellout.

-Vi är mycket stolta och glada över det fina priset! Att filmen dessutom fick 99 av 100 möjliga poäng från juryn gör oss förstås ännu stoltare, säger Marika Ireblad, kommunikations- och marknadschef på Opus Bilprovning.
   

Opus Bilprovnings kommunikations- och marknadschef Marika Ireblad tillsammans med designer Liza Pedersen och art director Erik Hellquist på reklambyrån Zellout. (foto: Fredrik Stehn)

Opus Bilprovnings kommunikations- och marknadschef Marika Ireblad tillsammans med designer Liza Pedersen och art director Erik Hellquist på reklambyrån Zellout. (foto: Fredrik Stehn)

   

Juryns motivering lyder: ”För en genial film med hög självigenkänning, snygga animeringar och omsorgsfull ljussättning”.

-Fantastiskt kul att samarbeta med en kund med så mycket självinsikt. Och en stor dos mod. Vi är väldigt glada över att så många verkar känna igen sig i vårt budskap, säger Gustav Kullander Dammbro, projektledare på reklambyrån Zellout.
   

I filmen presenterar Opus Bilprovning årets tråkigaste brev, som visar hur det kan kännas från att besiktningsinbjudan landar i brevlådan tills dess att besiktningen är genomförd - med budskapet ”För din skull”.

Publishingpriset har delats ut sedan 1990 ”för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation” och delas ut inom tre områden: Filmkategorier, Printkategorier och Webbplatskategorier. I år delades sammanlagt 53 priser ut.
   

Juryn består av verksamma fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier där 25 poäng är högsta möjliga. Bedömningskriterierna och juryns rangordningspoäng är offentliga.

Opus Bilprovnings film ”Opus – för din skull” fick 25 poäng för designen, 25 poäng för filmfotot, 24 poäng för ljudet och 25 poäng för regin, vilket sammantaget ger 99 poäng, vilket var den näst högsta poängen av alla vinnare.
   

Bakom produktionen av filmen står reklambyrån Zellout med Gustav Kullander Dammbro (projektledare), Anna Jansson (copywriter), Daniel Hansson (art director), Jan Fornhem (animering) och Erik Hellquist (animering).
   

Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter. Tävlingen omfattar de flesta etablerade former av kommunikation.

Prisutdelningen skedde på Berns i Stockholm onsdagen den 7 november 2018.