Den 5 november fyller Opus Bilprovning 4 år!

31 oktober 2016 08:35

Tänk att det redan har gått 4 år sedan vi drog igång vår verksamhet! 

Mycket har hänt sedan dess och mycket nytt är på gång, till exempel våra nya stationer som har öppnat under året och en som kommer att slå upp portarna inom kort.

Här kommer några highlights från de senaste åren och lite information om våra nya stationer.

   

Så började det hela

Den 5 november år 2012 tog vi på Opus Bilprovning över ansvaret för driften av 71 stycken av den statliga Bilprovningens besiktningsstationer. Detta gjordes som en del av avregleringen av besiktningsmarknaden och gav oss chansen att direkt kliva in på marknaden som en stor aktör.

Vår målsättning har alltid varit att ni kunder ska få besiktningstid snabbare och tillgång till andra användbara tjänster som gör ert fordonsägande enklare och mer ekonomiskt. Ökad trafiksäkerhet och minskad miljöbelastning är två ytterligare punkter som ligger oss varmt om hjärtat. Besiktningen finns ju till av dessa anledningar, det vill säga att se till att de fordon som rullar på våra vägar är så säkra och miljövänliga som möjligt.

Ökad tillgänglighet är också viktigt i ett så vidsträckt land som Sverige. Därför utökar vi kontinuerligt antalet besiktningsstationer i landet där vi ser att det finns behov.

   

Nya och kommande besiktningsstationer

Just nu har vi fyra nytillskott på gång bland våra stationer. Först ut är Västerås-Bäckby. Stationen kommer som namnet antyder att ligga på Bäckbyområdet, precis i anslutning till Lidl, Läkarmissionens Secondhand-butik med flera. På vår Bäckby-station kommer du att kunna besikta personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar. Stationen förväntas öppna här under hösten/vintern 2016.

Vintern 2016/2017 öppnar vi en bilprovning för personbilar och lätta lastbilar i Göteborg och under 2017 kommer vi öppna två besiktningsstationer för tunga fordon - en i Kungsängen (Brunna Truck Center) och en i Luleå.

Nacka-Storängen öppnade helt nyligen och ligger lättillgänglig för dem som bor i Stockholms södra förorter. Här tar vi än så länge bara emot personbilar och lätta lastbilar men under 2017 räknar vi med att öppna upp även för motorcyklar.

Utöver dessa stationer har vi även öppnat stationer i Linköping, Helsingborg och Gävle i år. Vår station i Arlandastad fick nya och fräscha lokaler som gör att vi kan erbjuda en ännu bättre tillgänglighet och service.

   

Först i Sverige med 100% klimatkompenserad besiktning

Sedan den 1 januari i år är hela vår verksamhet 100% klimatkompenserad, inklusive era resor till besiktningsstationerna. Det var vi först i Sverige med och än så länge är det ingen annan besiktningsaktör som har kommit så långt. Arbetet påbörjades faktiskt ett par år tidigare med aktivt miljöarbete enligt ISO 14001 samt mätningar och beräkningar för att vi skulle vara säkra på att vi betalar in rätt summor till de klimatkompenseringsprojekt vi stödjer.

Vårt miljöarbete handlar förstås om mer än bara klimatkompensation. Vi byter kontinuerligt ut utrustning, belysning, värmesystem med mera på våra stationer för att sänka vår miljöpåverkan i den egna verksamheten. Miljön är även en mycket viktig faktor när vi väljer produkter och tjänster som vi själva använder.

   

Fordonsupplysning snabbt och enkelt

Vår funktion Fordonsupplysning i appen Opus Bilprovning var helt unik på marknaden för mobilappar när den kom. Genom att enkelt knappa in en bils registreringsnummer får du tillgång till en mängd information om fordonet såsom grundläggande ägar- och fordonsinformation, om bilen är besiktad, vilken släpvagnsvikt bilen får dra och mycket mer. I appen kan du även se eventuella brister från den senaste besiktningen, vilket fortfarande är helt unik bland den här sortens mobil-appar.

Appen är även mycket uppskattad för smarta funktioner såsom en enkel bokning, direktrapportering av olyckor med positionsmarkering, vårt digitala köpekontrakt för fordonsköp med tips för både säljare och köpare och så förstås påminnelsefunktionen som hjälper dig att komma ihåg när det är dags för besiktning.

Finns det något mer vi skulle kunna göra ännu bättre? Hör av dig till oss och berätta! Vi är alltid öppna för önskemål och konstruktiv kritik så att vi kan ge dig ännu bättre tjänster.

   

Nu ser vi fram emot ännu fler roliga och händelserika år tillsammans med er kunder!