De vanligaste bristerna på fordonen, som du enkelt kan kontrollera själv!

7 augusti 2013 07:00

Dags för besiktning snart? Kom väl förberedd så är sannolikheten större att du slipper ombesiktning.

Vissa fel är vanligare än andra och många av de vanligaste felen är väldigt enkla att undvika att få en anmärkning på genom att själv göra en koll innan.

Det absolut vanligaste felet är anmärkning på positionsljus. Hela 11 procent av de bilar som har besiktigats hos oss på Opus Bilprovning har fått anmärkning på detta. Det är alltså över 1 av 10 bilar som underkänns på denna punkt.
 Näst vanligast, med 8 procent, är anmärkningar på halvljusstrålkastarna.

Båda dessa fel är alltså något som för det mesta är väldigt enkelt att kontrollera. Visserligen kan det vara svårt att avgöra om ett halvljus har rätt inställning, men du kan åtminstone kontrollera själv om alla dessa ljus fungerar eller om det ser ut som att lamporna lyser svagt eller om glasen börjar bli slitna eller har sprickor.

Även nästkommande punkter i den statistik som vi har sammanställt, utifrån de besiktningar vi genomfört mellan 2007 och 2013, visar att de vanligaste felen är anmärkningar gällande olika former av lyktor på bilen, såsom bromsljus och blinkers. Alltså är det bästa du kan göra innan du åker för att göra din besiktning att själv göra en koll på om alla lampor fungerar på bilen. Det tar bara ett par minuter.

Härnäst i listan över vanliga fel hittar vi bromsar. Många får anmärkning på slitna bromsbelägg eller bromsar som tar ojämnt. Detta är givetvis något du bör se över med jämna mellanrum på din bil, särskilt om du märker att din bil börjar dra snett vid inbromsning. Då är det absolut dags att åka till en verkstad för att få detta åtgärdat eftersom svåra olyckor kan uppstå om dina bromsar inte fungerar som de ska.

Däcken är också något som många får anmärkning på. I de flesta fall är det mönsterdjupet som inte är tillräckligt. Kom ihåg att 1,6 millimeter i huvudmönstret är den minsta lagliga gränsen, men att rekommendationer säger att mönstret helst skall vara 3 millimeter sommartid och 5 millimeter vintertid. Även här, tänk på att det främst är för din egen och andras säkerhet.

Om din bil har en demonterbar dragkrok bör du komma ihåg att alla delar, inklusive nyckel, måste tas med till besiktningen för att denna skall godkännas.

Många glömmer också väldigt enkla detaljer som att ha med sig en varningstriangel i bilen. Den är obligatorisk.

Andra delar som är enkla att kontrollera själv om de fungerar är spolare och torkarblad, att signalhornet fungerar normalt och att alla bälteslås stängs som de ska, glöm inte att sätta fast alla stolar i bilen innan besiktningen.

Alla dessa faktorer hör till de som oftast ger nedslag i besiktningsprotokollet, snarare än mer komplicerade tekniska fel eller rostangrepp som kan vara svårare att upptäcka själv.

För att underlätta det för dig att göra en koll av din bil före besiktningen kan du använda dig av våra checklistor som vi har sammanställt för att göra det enklare för dig att se till att du har kontrollerat grundläggande delar som många ofta får underkänt på.