Bytt till vinterdäck ännu?

13 november 2013 09:00

Om du ännu inte har bytt till vinterdäck är det verkligen dags nu! Mellan den 1:a december och 31:a mars är det lagkrav på att man har godkända vinterdäck på sin bil om vinterväglag råder och i de flesta delar av landet brukar snö och halka slå till tidigare än så.

Med godkända däck menas däck som är av rätt typ, har rätt dimension för din bil och som har rätt mönsterdjup. För vinterdäck krävs ett mönsterdjup i huvudmönstret som är minst 3 mm, men man rekommenderar minst 5 mm för att vara säker på att däcken leder bort snö och slask på rätt sätt.

Vilka typer av däck får du använda? Vinterdäck kan antingen vara dubbdäck eller odubbade friktionsdäck och de skall vara speciellt framtagna för vinterkörning. Anledningen till att vi nämner det är att även om däcken är märkta med någon av de beteckningar som innehåller M och S (Mud and Snow) finns det vissa däck som inte är anpassade för vinterkörning – exempelvis terrängdäck med grovt mönster. STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) tillhandahåller listor över de däck som faktiskt är godkända för vinterkörning och din däckhandlare kan också svara på såna frågor. En viktig anledning till varför man skall använda ordentliga vinterdäck är att gummiblandningen i sommardäck är annorlunda än den i vinterdäck och den blir för hård när det är minusgrader ute. Det leder till sämre friktion vid inbromsning så att din bromssträcka blir längre.

Tänk på att om du kör med dubbdäck och drar en släpvagn så måste även släpvagnen ha dubbdäck. Om du kör med friktionsdäck kan släpvagnen antingen också ha friktionsdäck eller dubbade däck.

Åker du ofta utomlands? Tänk på att det är förbjudet att använda dubbdäck exempelvis i Tyskland. Där får du bara använda friktionsdäck.

Hur ligger det till med körtekniken? Har du koll på hur man kör i halt väglag? Om det var länge sedan du tog ditt körkort och gjorde halkkörningsprovet kan det vara en bra idé att boka en tid för att få en ny genomgång. Det är inte bara en smart uppfräschning av kunskaperna för din egen och andras säkerhet utan också väldigt kul! Var annars får du chansen att sladda runt på skoj och verkligen känna på hur en bil kan bete sig under svåra förhållanden, utan att det är skarpt läge.

Bromsa i tid. Om du är osäker på hur halt det egentligen är, gör en försiktig provbromsning före du kommer fram till en korsning eller kurva. Se självklart till att ingen ligger för nära bakom dig när du gör detta.

På vår kundtjänstsida "Däckfrågor" kan du läsa mer om de vanligaste funderingarna kring däck.