Bokning, betalning och avbokningsregler

Allmänna frågor

Hur bokar jag en tid?
Du är välkommen att boka en ny tid för besiktning, boka om eller avboka via internetbokningen eller 0775-500 300. Har du skyddade personuppgifter är du välkommen att ringa kundtjänst på 0775-500 300. Du får då ett bokningsnummer som du anger vid stationen.

   

Hur gör jag om jag vill avboka eller omboka en tid?
Via internetbokningen kan du både avboka och boka en ny tid. Fyll i ditt registreringsnummer på samma sätt som du gjorde när du bokade. Din bokning kommer då att visas och här har du möjlighet att avboka, omboka och betala din besiktningstid i förväg.

   

Vad kostar ankomstregistrering via SMS?
Det kan eventuellt tillkomma kostnader för SMS beroende på din teleoperatör.

        

Hur bekräftar jag en föreslagen tid?
För att bekräfta den föreslagna tiden betalar du in besiktningsavgiften senast det datum som finns angivet på framsidan av inbjudan. Avin kan endast användas för den föreslagna tiden. Väljer du att boka en annan tid betalar du enklast i bokningen på vår webbplats där vi erbjuder flera betalningsmöjligheter via internet. Vill du inte ha den föreslagna tiden kan du bortse från inbetalningskortet och då avbokas tiden automatiskt, självklart utan kostnad, när vi inte har mottagit någon betalning. När du betalar med inbetalningskortet behandlas dina personuppgifter enligt personuppgiftslagens krav sker enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Priset du får på inbjudan garanteras endast om betalningen sker i förskott vid bokningstillfället eller då du bekräftar föreslagen tid. Sedan april 2014 är alla våra stationer kontantfria. Precis som tidigare kan du betala med de flesta bank-, kredit och bensinkort.

   

Avbokningsregler
Enligt våra avbokningsregler måste avbokning ske senast 24 timmar före den bokade besiktningstiden. Om så inte görs har vi rätt att debitera för uteblivet besök vilket motsvarar besiktningsavgiften. Har du förbetalt tiden behåller vi pengarna om sen avbokning görs, för betalsätt faktura kvarstår då denna att betala. Sker avbokning senast 24 timmar före besiktningstiden återbetalas det förbetalda beloppet automatiskt, vid betalsätt faktura tas då fakturan bort (krediteras).

Avbokning av fasta tider följer avbokningsreglerna ovan om inget annat anges i avtalet.

   

Vad händer med den förbetalda avgiften om jag missar min tid?
Har du gjort en förbetalning för din bokade tid finns pengarna kvar om inte besiktning skett, för den missade tiden blir du fakturerad i efterhand.

   

Vad gör jag med en bokad och betald tid vid ett ägarbyte?
Den förbetalda avgiften följer med aktuell bokning på detta registreringsnummer och kan därför användas av den nya ägaren vid eventuell överlåtelse av bokad tid. Om inte avbokning sker är det därför viktigt att kontakta Kundtjänst för återbetalning. Om så inte sker innan den bokade tiden nyttjas av den nya ägaren av fordonet upphör den tidigare ägarens rätt till återbetalning.

   

Vad händer med en inbetald avgift vid ombokning?
Den förbetaldaavgiften följer med till den nya tiden. Vid val av dyrare tid får du betala mellanskillnaden i samband med ombokningen alternativt betalar du med kort på stationen vid besiktningstillfället.

 

Vad händer med en inbetald avgift vid avbokning?

  • Vid avbokning mer än 24 timmar innan besiktningen återbetalas den förbetalda avgiften automatiskt. Vid betalsätt faktura tas denna bort (krediteras).
  • Vid avbokning mindre än 24 timmar innan besiktningen behåller vi den förbetalda avgiften istället för att du i efterhand ska debiteras för sen avbokning. Enligt våra avbokningsregler måste avbokning ske senast 24 timmar före den bokade besiktningstiden för att du ska ha rätt till återbetalning. Bokar du istället om tiden följer förbetalningen med till den nya bokningen och du debiteras inte för sen avbokning.

 

Har du frågor om din faktura? 
Hör av dig till oss här på chatten, via mail kundtjanst@opusbilprovning.se eller ring oss 0775- 500 300 så hjälper vi dig. Tänk på att ha fakturan till hands så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

   

   

Frågor om internetbokningen

Vilka besiktningar kan jag boka via internetbokningen?
Internetbokningen omfattar kontrollbesiktningar, efterkontroller och fordonstester för samtliga fordon. Även släp och husvagn kan bokas i kombination med dragfordon. Begränsningar kan förekomma för vissa fordon på grund av stationens utformning eller utrustning. Om inte just ditt fordon går att boka, ring 0775-500 300 så hjälper vi dig.

    

Hur bokar jag en tilläggsbesiktning?
Har du en ny dragkrok, en husbil utrustad med gasol eller vill besikta ditt fordons bakgavellyft i samband med kontrollbesiktningen, är du välkommen att boka detta via internetbokningen eller 0775-500 300.

   

Hur bokar jag en registreringsbesiktning?
För att boka registreringsbesiktning är du välkommen att ringa kundtjänst på 0775-500 300.

   

Vart kan jag besikta min motorcykel?
I vår bokning kan de se vilka stationer som tar emot motorcyklar. Gör så här: Fyll i ditt registreringsnummer i bokningen och gå vidare med vald produkt. Endast stationer som tar emot motorcyklar kommer att finnas tillgängliga för bokning. Samma sak gäller även lastbilar, släpvagnar, husvagnar och husbilar. 

       
   

Frågor om betalning   

Vad kostar en kontrollbesiktning?
Gå till prislista för kontrollbesiktning eller direkt till vår bokning för att se priset på våra besiktningar och fordonstester. Vi har priser från 395 kr på kontrollbesiktning personbil (max 3500 kg). I vår bokning kan du se vad en bilbesiktning kostar på din station.

   

Vad kostar en registreringsbesiktning?
Priserna varierar beroende på till exempel typ av registreringsbesiktning, fordon, årsmodell eller ursprungsland. Kontakta kundtjänst på 0775-500 300.

   

Hur betalar jag via internet?
I sista steget i bokningsflödet finns olika betalmöjligheter genom Klarnas betallösning.

När du bokat en tid via telefon kan du enkelt betala i vår internetbokning  genom att knappa in fordonets registreringsnummer. Har du angett en e-postadress i bokningen har du även fått en bokningsbekräftelse där du också hittar uppgifter för betalning.   

   

Kan man betala med faktura?
I vår betallösning genom Klarna kan du välja betalsätt faktura. 

För företag finns det möjlighet att bli faktureringskund hos Opus Bilprovning.

Som företagskund kan du förstås också betala via betalfunktionen i internetbokningen.

   

Vilka kort kan man betala med på Opus Bilprovnings stationer?
Vi tar emot följande kort på våra besiktningsstationer:

  • Visa
  • Visa Electron
  • Mastercard
  • Maestro
  • American Express
  • Volvokort
  • Volvo Lastbilskort
  • Finax
  • Köpkort
  • OK/Q8*

* OBS! Äldre OKQ8-kort har prefix som inte fungerar i våra kortterminaler, om ditt kort har något av nedanstående prefix kan du vända dig till OKQ8 för att beställa ett nytt kort.

Prefix som inte fungerar:
70140000000 - 70140099999
70147500000 - 70147579999
70147580000 - 70147589999
70147590000 - 70147599999

Vi tar inte emot bensinkort som enbart är kopplade till köp av drivmedel.