Bokning, betalning och avbokningsregler

Allmänna frågor

Hur bokar jag en tid?
Du är välkommen att boka en ny tid för besiktning, boka om eller avboka via internetbokningen eller 0775-500 300. Har du skyddade personuppgifter är du välkommen att ringa kundtjänst på 0775-500 300. Du får då ett bokningsnummer som du anger vid stationen.
    

Hur gör jag om jag vill avboka eller omboka en tid?
Via internetbokningen kan du både avboka och boka en ny tid. Fyll i ditt registreringsnummer på samma sätt som du gjorde när du bokade. Din bokning kommer då att visas och här har du möjlighet att avboka, omboka och betala din besiktningstid i förväg.
   

Vad kostar ankomstregistrering via SMS?
Det kan eventuellt tillkomma kostnader för SMS beroende på din teleoperatör.

     
Hur bekräftar jag en föreslagen tid?
För att bekräfta den föreslagna tiden betalar du in besiktningsavgiften senast det datum som finns angivet på framsidan av inbjudan. Avin kan endast användas för den föreslagna tiden. Väljer du att boka en annan tid betalar du enklast i bokningen på vår webbplats där vi erbjuder flera betalningsmöjligheter via internet. Vill du inte ha den föreslagna tiden kan du bortse från inbetalningskortet och då avbokas tiden automatiskt, självklart utan kostnad, när vi inte har mottagit någon betalning. När du betalar med inbetalningskortet behandlas dina personuppgifter enligt personuppgiftslagens krav (PUL). Priset du får på inbjudan garanteras endast om betalningen sker i förskott vid bokningstillfället eller då du bekräftar föreslagen tid. Sedan april 2014 är alla våra stationer kontantfria. Precis som tidigare kan du betala med de flesta bank-, kredit och bensinkort.

   
Avbokningsregler
Kontrollbesiktning för fordon upp till 3 500 kg totalvikt måste avbokas senast två timmar före bokad tid. Kontrollbesiktning för fordon över 3 500 kg totalvikt måste avbokas senast kl. 12.00 dagen före bokad tid. Avbokning av registreringsbesiktning och övriga tjänster måste ske senast kl. 12.00 dagen före bokad tid, detta oavsett fordonsslag. Avbokning av fasta tider måste ske senast kl. 12.00 dagen före bokad tid om inget annat anges i avtalet. Vid utebliven besiktning debiteras besiktningsavgiften.

   
Vad händer med den förbetalda avgiften om jag missar min tid?
Har du gjort en förbetalning för din bokade tid finns pengarna kvar om inte besiktning skett, för den missade tiden blir du fakturerad i efterhand.

   

Vad gör jag med en bokad och betald tid vid ett ägarbyte?
Den förbetalda avgiften följer med aktuell bokning på detta registreringsnummer och kan därför användas av den nya ägaren vid eventuell överlåtelse av bokad tid. Om inte avbokning sker är det därför viktigt att kontakta Kundtjänst för återbetalning. Om så inte sker innan den bokade tiden nyttjas av den nya ägaren av fordonet upphör den tidigare ägarens rätt till återbetalning.

   

Vad händer med en inbetald avgift vid ombokning/avbokning?
Vänliga kontakta kundtjänst om du har en inbetald avgift och vill boka om.

   

Har du frågor om din faktura? 
Då är du välkommen att mejla oss på kundtjanst@opusbilprovning.se (ange vad ärendet gäller i ämnesraden). 

   

   

Frågor om internetbokningen

Vilka besiktningar kan jag boka via internetbokningen?
Internetbokningen omfattar kontrollbesiktningar, efterkontroller och fordonstester för samtliga fordon. Även släp och husvagn kan bokas i kombination med dragfordon. Begränsningar kan förekomma för vissa fordon på grund av stationens utformning eller utrustning. Om inte just ditt fordon går att boka, ring 0775-500 300 så hjälper vi dig.

    

Hur bokar jag en tilläggsbesiktning?
Har du en ny dragkrok, en husbil utrustad med gasol eller vill besikta ditt fordons bakgavellyft i samband med kontrollbesiktningen, är du välkommen att boka detta via internetbokningen eller 0775-500 300.

   

Hur bokar jag en registreringsbesiktning?
För att boka registreringsbesiktning är du välkommen att ringa kundtjänst på 0775-500 300.

   

Vart kan jag besikta min motorcykel?
I vår bokning kan de se vilka stationer som tar emot motorcyklar. Gör så här: Fyll i ditt registreringsnummer i bokningen och gå vidare med vald produkt. Endast stationer som tar emot motorcyklar kommer att finnas tillgängliga för bokning. Samma sak gäller även lastbilar, släpvagnar, husvagnar och husbilar. 

       
   

Frågor om betalning   

Vad kostar en kontrollbesiktning?
Gå till prislista för kontrollbesiktning eller direkt till vår bokning. Variabla priser kan förekomma på exempelvis kontrollbesiktning personbil (max 3500 kg) och i vår bokning kan du se exakt pris för vald produkt/dag/tid. 

   
Vad kostar en registreringsbesiktning?
Priserna varierar beroende på till exempel typ av registreringsbesiktning, fordon, årsmodell eller ursprungsland. Kontakta kundtjänst på 0775-500 300.

   
Hur betalar jag via internet?
När du bokat en tid via telefon kan du betala i förskott med kreditkort eller direktbetalning via din internetbank på internetbokningen.

  1. Om du har bokat via telefon: Ange ditt registreringsnummer i internetbokningen och klicka på "OK".
  2. En sida visas med information om betalning, bokning samt pris inklusive moms.
  3. Du klickar på knappen “Betala” för att komma vidare till betalning.
  4. Kortbetalningssida på PayEx öppnas där du kan välja betalningssätten “Kreditkort” eller “Direktbetalning”.
  5. Du väljer betalningssätt och fyller i kortnummer alternativt information till din internetbank och utför betalningen.
  6. En bekräftelse med uppgifter om din betalning med totalt belopp inklusive moms visas. Informationen kan sedan skrivas ut via utskriftsfunktionen på bokningssidan när betalningen är genomförd.
  7. Ange din e-postadress för att få en bokningsbekräftelse skickad till din e-post.

   
Kan man betala med faktura?
För företag finns det möjlighet att bli faktureringskund hos Opus Bilprovning.

Som företagskund kan du förstås också betala via betalfunktionen i internetbokningen.

   
Vilka kort kan man betala med på Opus Bilprovnings stationer?
Vi tar emot följande kort på våra besiktningsstationer:

  • Visa
  • Visa Electron
  • Mastercard
  • Maestro
  • American Express
  • Volvokort
  • Volvo Lastbilskort
  • Finax
  • Köpkort
  • OK/Q8*

* OBS! Äldre OKQ8-kort har prefix som inte fungerar i våra kortterminaler, om ditt kort har något av nedanstående prefix kan du vända dig till OKQ8 för att beställa ett nytt kort.

Prefix som inte fungerar:
70140000000 - 70140099999
70147500000 - 70147579999
70147580000 - 70147589999
70147590000 - 70147599999

Vi tar inte emot bensinkort som enbart är kopplade till köp av drivmedel.

När är det dags att besikta?

Osäker på när du ska besikta din bil? Du hittar svaret här och i vår app "Opus Bilprovning".

Boka besiktning

Boka besiktning direkt på webben eller genom vår kundtjänst på telefonnummer 0775-500 300.

Vi klimatkompenserar för en grönare planet

Vi klimatkompenserar hela vår verksamhet!
När du besiktar ditt fordon hos oss
bidrar du till en bättre miljö. 

Tack för att du väljer Opus Bilprovning!